We ontvangen veel vragen over onze dienstverlening. Hieronder hebben we er een aantal verzameld en beantwoord.  

Financieel

  • Moet ik de materialen die ik nu heb, maar niet kan uitvoeren of repeteren, betalen?
    Ja, het leengeld wordt namelijk grotendeels afgedragen aan Stichting Leenrecht, die de componisten en uitgevers betaalt.

  • Komt er een korting op het leengeld?
    Nee, het leengeld blijft hetzelfde; tijdens de corona-periode zijn echter geen verlengkosten en telaatgelden doorberekend.

  • Krijg ik korting op mijn contributie omdat ik 2 maanden geen gebruik kon maken van jullie dienstverlening?
    Musidesk geeft vooralsnog geen korting op de contributie; hierdoor hopen we dat we er met elkaar voor kunnen zorgen dat na deze lastige periode onze dienstverlening weer optimaal voor u beschikbaar kan zijn. Als tegemoetkoming bieden we alle contributieplichtige leden in de tweede helft van 2020 twee gratis werken aan. Hiervoor hoeft u dus geen leengeld te betalen.

  • Kan ik uitstel van betaling krijgen?
    Ja, dat is mogelijk. Voor alle facturen die tot 20 april 2020 zijn verzonden, krijgt u mogelijkheid tot 1 september 2020 om te betalen

  • Als ik me nu aanmeld moet ik dan volledig contributie betalen of krijg ik 50% korting?
    Voor elke aanvraag voor lidmaatschap die na 1 juli bij Musidesk binnen komt, geldt een korting van 50% op het contributiebedrag

 Levering van de materialen

  • Wanneer kan ik mijn gereserveerde materialen verwachten?
    Wanneer uw gereserveerde werken beschikbaar zijn, sturen we ze zo snel mogelijk op. Uiteraard kan dit niet wanneer het door u gereserveerde werk nog bij een andere lener is.

  • Kan ik de materialen weer ophalen in de bibliotheek?  
    De lijndienst voor Musidesk rijdt in Overijssel en Gelderland weer vrijwel volledig. Dat betekent dat voor iedereen die dat gewend was, het materiaal weer kan worden opgehaald en geretourneerd in de 'eigen' bibliotheek. Het is wel raadzaam om vooraf even te checken bij uw bibliotheek!
    N.B. Voor verenigingen die hun materialen altijd al per post ontvangen en versturen, verandert er niets.

  • Musidesk heeft vlak voor de sluiting nog materialen voor mij geleverd aan de bibliotheek; ik heb ze niet meer kunnen ophalen. Wat moet ik doen?
    U kunt deze materialen alsnog ophalen. Wanneer u ze niet meer wilt gebruiken, kunt u de bibliotheek vragen ze weer aan Musidesk te retourneren. Doe dit zo spoedig mogelijk, om onnodige facturen voor telaat-geld te voorkomen.

  • Ik heb materialen bij mijn bibliotheek geretourneerd, nét voordat deze dicht ging. Heeft Musidesk dit nog ontvangen?
    Wanneer we dit nog hebben ontvangen kunt u dit zien in uw online menu. Wanneer het materiaal nog op uw account staat, hebben wij het nog niet ontvangen. Neem even contact op met uw bibliotheek, zodat het materiaal alsnog naar ons kan worden verstuurd.

  • Kan ik de materialen bij Musidesk in Deventer ophalen?
    Ja, dat kan! Als u alleen materiaal komt afhalen of brengen, kunt u zo langs komen. Wanneer u even rond wilt snuffelen of nieuwe materialen wilt uitzoeken, maak hiervoor dan vooraf even een afspraak, per telefoon: 088-1970306 of per mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 
    LET OP: VAN MAANDAG 20 JULI TOT EN MET VRIJDAG 14 AUGUSTUS IS MUSIDESK WEGENS VAKANTIE GESLOTEN!

  • Ik heb materiaal ontvangen van Musidesk; moet ik dit voor gebruik eerst laten liggen?
    Bij Musidesk behandelen we de materialen volgens de geldende hygiëne-voorschriften. U bent als ontvanger verantwoordelijk voor de hygiëne van de materialen voordat u er mee aan het werk gaat. In de bibliotheken geldt op dit moment geen quarantaine-tijd meer, maar wel wordt het dragen van handschoenen sterk geadviseerd.

  • Wij repeteren door in de zomervakantie. Is Musidesk dan bereikbaar?
    Musidesk is gesloten van 20 juli tot en met 14 augustus en in die periode, dus niet bereikbaar. 

Reserveringen en leentermijnen

  • Hoe lang hanteert Musidesk de boetevrije periode?
    Zolang de verenigingen niet fysiek bij elkaar konden komen kreeg iedereen de tijd om materialen zonder kosten in te leveren. Deze termijn eindigt op 16 augustus, na de zomersluiting van Musidesk. Dat betekent dat de werken na de zomersluiting van Musidesk (20 juli – 14 augustus) bij ons retour moeten zijn. We verzoeken iedereen om materialen zo spoedig mogelijk te retourneren, zodat andere verenigingen ook hun reserveringen kunnen ontvangen.

  • Kan ik de werken die ik nu heb houden voor in het najaar of tot volgend voorjaar?
    U kunt door middel van verlengen natuurlijk wel werken langer in bezit houden, maar dit kan alleen wanneer er geen reservering op staat van een andere lener. Verlengingen zijn tot en met het tweede kwartaal gratis geweest, maar zullen vanaf 16 augustus ook weer worden doorberekend.

  • Kan ik werken die gereserveerd zijn, toch langer houden?
    Nee, dat is helaas niet mogelijk. 

  • Wij hebben ons concert verplaatst naar volgend jaar. Mag ik de werken die ik nu in bezit heb, alvast reserveren voor dat tijdstip?
    Nee, het is administratief en binnen ons bibliotheeksysteem voor ons niet mogelijk om in het voren te reserveren.

  • Ik heb een reservering gedaan voor een werk dat we nu door de omstandigheden niet meer gaan uitvoeren; kan ik deze ongedaan maken?
    Jazeker, u kunt in ‘mijn menu’ in de online catalogus deze reservering ongedaan maken. Wanneer wij geen bericht van u ontvangen, gaan wij er van uit dat u het materiaal gewoon wilt lenen; zodra dit mogelijk is sturen we het dan naar u op.
    Natuurlijk kunt u ons hierover ook een e-mail sturen (
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) of opbellen (088-1970306).
    LET OP! VAN 20 JULI TOT EN MET 14 AUGUSTUS IS MUSIDESK GESLOTEN!

Projecten 

  • Gaat het Hanzefestival door?
    Op dit moment is er nog geen aanleiding voor Musidesk om het Hanzefestival te annuleren. We hebben echter te maken met veranderende concertomstandigheden en regelgeving, waar we nu nog geen zekerheid over hebben. We hebben contact met de deelnemers, en we brengen u op de hoogte via onze mediakanalen.

  • Als het Hanzefestival wordt geannuleerd, kan mijn aanmelding dan tot 2021 blijven staan?
    Het is nu nog niet te zeggen of het Hanzefestival bij annulering wordt doorgeschoven naar 2021 of naar 2022. Het zal geen probleem zijn om de aanmelding door te schuiven naar de volgende editie.

  • Gaat de HRFSTWND serie in 2020 door?
    We gaan er alles aan doen om HRFSTWND een invulling te geven dit najaar. De concerten door orkesten worden op dit moment in kaart gebracht en op mogelijkheden getoetst, samen met de concertlocaties.
    De opzet van de kamermuziekvariant in 2019 is nu heel bruikbaar, vanwege het realiseren van voldoende afstand bij zowel uitvoerenden als publiek. Er is een aantal locaties gevonden en op verzoek kunnen we er nog meer aantrekken. We moedigen alle verenigingen aan, te onderzoeken of kamermuziek
    en deelname aan HRFSTWND kamermuziek wellicht een bruikbare variant is op het ensemblespel. Neem hierover gerust contact op met Ria Kornet: 06-51997161 / Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.   of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Algemene actuele informatie 

  • Voor verenigingen vanuit de KNMO is dit te vinden op: https://www.knmo.nl/knmo-over-coronavirus/
  • Voor dirigenten vanuit de BvOI is dit te vinden op: https://bvodi.nl/blog.asp?id=847 (leden kunnen ook verder kijken binnen het inlog-gedeelte)
  • Voor algemene informatie en onderzoeksvragen rondom de culturele sector kun je kijken bij LKCA: https://www.lkca.nl/ 
    LKCA is ook heel geïnteresseerd in jouw situatie en stuurt hierover regelmatig vragen rond. Door hierop te reageren, krijgen we de problemen in de culturele sector duidelijk in beeld.
  • Voor wetenschappelijk onderbouwde informatie voor musici in het coronatijdperk kun je lezen over onderzoeksproject VirMus, een initiatief van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, ondersteund door de grote Nederlandse orkest- en korenorganisaties en uitgevoerd door de TU Delft: www.VirMus.nl 
  • Bij Cultuurconnectie is een meldpunt ingericht, waar je je issues kunt inbrengen: https://www.cultuurconnectie.nl/actueel/nieuws 
  • Daarbij verwijzen we ook graag naar de algemene pagina van Rijnbrink, waar ook alle informatie over en rond bibliotheken is te vinden: https://www.rijnbrink.nl/updates-coronavirus

Inspiratie 

  • Wat kunnen we doen zolang we niet fysiek bij elkaar kunnen komen?
    Hoe graag we dit ook willen; fysiek repeteren met het hele orkest is op dit moment niet mogelijk. Toch zijn er heel veel goede en leuke ideeën uitgewerkt door dirigenten, componisten, muzikanten en andere creatievelingen, die inspirerend zijn voor anderen. Hier sommen we er een aantal op. En: uw tips en ideeën zijn hartelijk welkom. We nemen die dan ook op in het rijtje. Stuur ze naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

  • Musidesk bladmuziek collectie
    Veel verenigingen weten het niet, maar Musidesk leent naast orkestbladmuziek ook bladmuziek voor solisten en kleine ensembles uit. Dit is een enorme collectie die in de loop van de afgelopen decennia met veel zorg door onze muziekspecialisten is samengesteld. Etudemateriaal, songbooks, concertwerken, play-alongs, noem maar op! En ook voor deze collectie kunnen aanschafverzoeken worden ingediend via het formulier musidesk.nl
    De bladmuziek in online in te zien via de catalogus binnen de zoekterm ‘bladmuziek’

  • Hafa-producties van Jos Pijnappel
    Als je thuis de partijen oefent is dat best lastig. Die foute noot die je over het hoofd ziet, niemand die je dat ritme uitlegt. Was er maar iemand bij die alles op de juiste manier speelt: noten, ritmes, frasering, dynamiek, vertragingen…. Hafa-producties presenteert een initiatief dat dit probleem kan ondervangen!  Wij maken voor de gehele HaFaBra sector oefenbestanden van bestaand werk. Heb je een werk geleend of aangeschaft, en wil je dat je leden dat thuis foutloos kunnen oefenen? Dan bestel je bij Hafa producties een oefenpakket op maat: 
    3 mp3-bestanden per orkest partij (1e klar, 2e klar, fluit, etc) à 1.: origineel tempo, 2: midden tempo, 3: oefentempo (langzaam)
    1 totaalbestand, zodat je met de rest van het orkest kunt spelen.Voor individuele info kunt u contact opnemen per telefoon met 0653602402, of mail : Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

  • Tips voor thuis-repetities van Cees Coenen
    Dirigent Cees Coenen startte vrijwel direct na aanvang van de intelligente lockdown met het verzorgen van online repetities. Doe hiervoor ideeën op: ceescoenen.nl

  • Ivo Kouwenhoven’s ideeën voor de jeugd
    Ivo brengt heel veel leuke en hippe werken uit, speciaal voor jeugdige muzikanten. Speciaal voor de thuisblijvers voorziet hij enkele hiervan van meespeeltracks: himalayamusic.nl/ uitgaven / arrangementen

  • Children for a new world – Michiel Oldenkamp
    Speciaal samengesteld voor kinderen die school verlieten om te protesteren tegen de klimaatomstandigheden wereldwijd. In het corona-tijdperk niet direct gerelateerd, maar evenveel stof tot nadenken!
    https://www.musicroom.com/product/okp120-081/children-for-a-new-world-concert-band.aspx

  • Molenaar Edition: Virtual conductor, practise at home
    Uitgeverij Molenaar helpt muzikanten om ondanks de huidige verplichte afstand toch samen muziek te maken. Met behulp van een virtuele dirigent en clicktrack krijg je de gelegenheid om je partij thuis te spelen; je neemt jouw partij op en deelt dit daarna met andere muzikanten. Zo komt het virtuele orkest tot leven!
    Mail je vragen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

  • Dirigentenwerkplaats.nl
    Alle tips rondom online repeteren (voor koordirigenten, maar zeker inspirerend voor orkestdirigenten): https://www.dirigentenwerkplaats.nl/online-repeteren-tips/

  • Save the Music
    Save the Music deelt kwalitatief hoogstaand educatief materiaal met docenten en scholen: https://www.savethemusic.org/grants/teacher-resources/?fbclid=IwAR06TUbx_L7zZYqrEQ3W2J-70DZp0SUN3QgGzQnnDyHBWvpsIHkAWQe23pA 

  • Facebook- en Instagramgroepen voor docenten en muzikanten
    De sociale media staan vol met allerlei manieren die docenten en dirigenten publiceren om hun online les- en dirigeerpraktijk vorm te geven. Het is vrij eenvoudig om deel te nemen aan zo’n groep, bijvoorbeeld ‘Hafabra’ of ‘dirigenten hafabra’. Rondsnuffelen op het web is heel inspirerend op dit gebied.