We ontvangen veel vragen over onze dienstverlening. Hieronder hebben we er een aantal verzameld en beantwoord.  

Financieel

  • Moet ik de materialen die ik nu heb, maar niet kan uitvoeren of repeteren, betalen?
    Ja, het leengeld wordt namelijk grotendeels afgedragen aan Stichting Leenrecht, die de componisten en uitgevers betaalt.

  • Komt er een korting op het leengeld?
    Nee, het leengeld blijft hetzelfde; tijdens de corona-periode worden echter geen verlengkosten en telaatgelden doorberekend.

  • Krijg ik korting op mijn contributie omdat ik 2 maanden geen gebruik kon maken van jullie dienstverlening?
    Musidesk geeft vooralsnog geen korting op de contributie; hierdoor hopen we dat we er met elkaar voor kunnen zorgen dat na deze lastige periode onze dienstverlening weer optimaal voor u beschikbaar kan zijn. We beraden ons op dit moment op een regeling waarmee we de leden in de tweede helft van 2020 tegemoet kunnen komen.

  • Kan ik uitstel van betaling krijgen?
    Ja, dat is mogelijk. Voor alle facturen die tot 20 april 2020 zijn verzonden, krijgt u mogelijkheid tot 1 september 2020 om te betalen

  • Als ik me nu aanmeld moet ik dan volledig contributie betalen of krijg ik 50% korting?
    Elke aanvraag voor lidmaatschap die nu bij Musidesk binnen komt, wordt behandeld zoals we normaliter per 1 juli doen. Hiervoor geldt dus een korting van 50% op het contributiebedrag

 Levering van de materialen

  • Wanneer kan ik mijn gereserveerde materialen verwachten?
    Musidesk start de levering van materialen weer op in de week van 11 mei. Wanneer uw gereserveerde werken beschikbaar zijn, sturen we ze zo snel mogelijk na die datum op. Uiteraard kan dit niet wanneer het door u gereserveerde werk nog bij een andere lener is.

  • Ik kan de materialen niet ontvangen omdat de bibliotheek gesloten is/blijft. Kunnen ze dan wel opgestuurd worden?
    Met ingang van 11 mei worden de materialen per post geleverd. Zolang niet alle bibliotheken geopend zijn, leveren we alleen per post. Zodra dit wel weer mogelijk is, geven we hierover een bericht via onze mediakanalen. Wanneer de bibliotheek waar u altijd op- en afhaalt, wél open is, kunt u het materiaal uiteraard wel via de bibliotheek retourneren. In de andere gevallen vragen we u om het materiaal per post retour te sturen totdat de bibliotheken weer allemaal open zijn.
    N.B. Voor verenigingen die hun materialen altijd al per post ontvangen en versturen, verandert er niets.

  • Musidesk heeft vlak voor de sluiting nog materialen voor mij geleverd aan de bibliotheek; ik heb ze niet meer kunnen ophalen. Wat moet ik doen?
    Zodra de bibliotheek weer open is, kunt u deze materialen alsnog ophalen. Wanneer u ze niet meer wilt gebruiken, kunt u de bibliotheek vragen ze weer aan Musidesk te retourneren.

  • Ik heb materialen bij mijn bibliotheek geretourneerd, nét voordat deze dicht ging. Heeft Musidesk dit nog ontvangen?
    Wanneer we dit nog hebben ontvangen kunt u dit zien in uw online menu. Wanneer het materiaal nog op uw account staat, hebben wij het nog niet ontvangen. Neem zodra het kan even contact op met uw bibliotheek, zodat het materiaal alsnog naar ons kan worden verstuurd.

  • Kan ik de materialen bij Musidesk in Deventer ophalen?
    Nee, op dit moment zijn wij nog niet geopend voor klanten. Zodra dit wel weer mogelijk is, geven we hierover een bericht via de website en de social media.

  • Ik heb materiaal ontvangen van Musidesk; moet ik dit voor gebruik eerst laten liggen?
    Bij Musidesk behandelen we de materialen volgens de geldende hygiëne-voorschriften. U bent als ontvanger verantwoordelijk voor de quarantaine van de materialen voordat u er mee aan het werk gaat. In de bibliotheken geldt op dit moment een quarantaine-tijd van 36 uur.

  • Wij repeteren door in de zomervakantie. Is Musidesk dan bereikbaar?
    Musidesk is vooralsnog gesloten van 20 juli tot en met 16 augustus en in die periode, dus niet bereikbaar. Onder de gegeven omstandigheden zijn hierin wijzigingen voorbehouden.

Reserveringen en leentermijnen

  • Hoe lang hanteert Musidesk de boetevrije periode?
    Zolang de verenigingen niet fysiek bij elkaar mogen en kunnen komen krijgt iedereen de tijd om materialen zonder kosten in te leveren. Op dit moment in elk geval tot augustus 2020. Dat betekent dat de werken na de zomersluiting van Musidesk (20 juli – 16 augustus) bij ons retour moeten zijn. We verzoeken iedereen wel om materialen zo spoedig mogelijk te retourneren, zodat andere verenigingen ook hun reserveringen kunnen ontvangen.

  • Kan ik de werken die ik nu heb houden voor in het najaar of tot volgend voorjaar?
    U kunt door middel van verlengen natuurlijk wel werken langer in bezit houden, maar dit kan alleen wanneer er geen reservering op staat van een andere lener. Verlengingen zijn tot en met het tweede kwartaal gratis; daarna bekijken we dit weer opnieuw.

  • Kan ik werken die gereserveerd zijn, toch langer houden?
    Vanaf 11 mei is het weer mogelijk om werken te retourneren; hoewel de boetevrije periode dan nog geldt en we de leentermijnen oprekken, vragen we u toch om de werken dan retour te sturen. Hierdoor zijn ze ook weer voor andere leners beschikbaar.

  • Wij hebben ons concert verplaatst naar volgend jaar. Mag ik de werken die ik nu in bezit heb, alvast reserveren voor dat tijdstip?
    Nee, het is administratief en binnen ons bibliotheeksysteem voor ons niet mogelijk om in het voren te reserveren.

  • Ik heb een reservering gedaan voor een werk dat we nu door de omstandigheden niet meer gaan uitvoeren; kan ik deze ongedaan maken?
    Jazeker, u kunt in ‘mijn menu’ in de online catalogus deze reservering ongedaan maken. Wanneer wij geen bericht van u ontvangen, gaan wij er van uit dat u het materiaal gewoon wilt lenen; zodra dit mogelijk is sturen we het dan naar u op.
    Natuurlijk kunt u ons hierover ook een e-mail sturen (
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) . Vanaf 11 mei zijn we bovendien weer telefonisch bereikbaar (088-1970306).

Projecten 

  • Gaat het Hanzefestival door?
    Op dit moment is er nog geen aanleiding voor Musidesk om het Hanzefestival helemaal te annuleren. We hebben echter te maken met veranderende concertomstandigheden en regelgeving, waar we nu nog geen zekerheid over hebben. We hebben contact met de deelnemers, en we brengen u op de hoogte via onze mediakanalen.

  • Als het Hanzefestival wordt geannuleerd, kan mijn aanmelding dan tot 2021 blijven staan?
    Het is nu nog niet te zeggen of het Hanzefestival bij annulering wordt doorgeschoven naar 2021 of naar 2022. Het zal geen probleem zijn om de aanmelding door te schuiven naar de volgende editie.

  • Gaat de HRFSTWND serie in 2020 door?
    We gaan er alles aan doen om HRFSTWND een invulling te geven dit najaar. De concerten door orkesten worden op dit moment in kaart gebracht en op mogelijkheden getoetst, samen met de concertlocaties.
    De opzet van de kamermuziekvariant in 2019 is nu heel bruikbaar, vanwege het realiseren van voldoende afstand bij zowel uitvoerenden als publiek. Er is een aantal locaties gevonden en op verzoek kunnen we er nog meer aantrekken. We moedigen alle verenigingen aan, te onderzoeken of kamermuziek
    en deelname aan HRFSTWND kamermuziek wellicht een bruikbare variant is op het ensemblespel. Neem hierover gerust contact op met Ria Kornet: 06-51997161 / Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.   of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Algemene actuele informatie 

  • Voor verenigingen vanuit de KNMO is dit te vinden op: https://www.knmo.nl/knmo-over-coronavirus/
  • Voor dirigenten vanuit de BvOI is dit te vinden op: https://bvodi.nl/blog.asp?id=847 (leden kunnen ook verder kijken binnen het inlog-gedeelte)
  • Voor algemene informatie en onderzoeksvragen rondom de culturele sector kun je kijken bij LKCA: https://www.lkca.nl/ 
    LKCA is ook heel geïnteresseerd in jouw situatie en stuurt hierover regelmatig vragen rond. Door hierop te reageren, krijgen we de problemen in de culturele sector duidelijk in beeld.
  • Voor wetenschappelijk onderbouwde informatie voor musici in het coronatijdperk kun je lezen over onderzoeksproject VirMus, een initiatief van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, ondersteund door de grote Nederlandse orkest- en korenorganisaties en uitgevoerd door de TU Delft: www.VirMus.nl 
  • Bij Cultuurconnectie is een meldpunt ingericht, waar je je issues kunt inbrengen: https://www.cultuurconnectie.nl/actueel/nieuws 
  • Daarbij verwijzen we ook graag naar de algemene pagina van Rijnbrink, waar ook alle informatie over en rond bibliotheken is te vinden: https://www.rijnbrink.nl/updates-coronavirus

Inspiratie 

  • Wat kunnen we doen zolang we niet fysiek bij elkaar kunnen komen?
    Hoe graag we dit ook willen; fysiek repeteren met het hele orkest is op dit moment niet mogelijk. Toch zijn er heel veel goede en leuke ideeën uitgewerkt door dirigenten, componisten, muzikanten en andere creatievelingen, die inspirerend zijn voor anderen. Hier sommen we er een aantal op. En: uw tips en ideeën zijn hartelijk welkom. We nemen die dan ook op in het rijtje. Stuur ze naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

  • Musidesk bladmuziek collectie
    Veel verenigingen weten het niet, maar Musidesk leent naast orkestbladmuziek ook bladmuziek voor solisten en kleine ensembles uit. Dit is een enorme collectie die in de loop van de afgelopen decennia met veel zorg door onze muziekspecialisten is samengesteld. Etudemateriaal, songbooks, concertwerken, play-alongs, noem maar op! En ook voor deze collectie kunnen aanschafverzoeken worden ingediend via het formulier musidesk.nl
    De bladmuziek in online in te zien via de catalogus binnen de zoekterm ‘bladmuziek’

  • Hafa-producties van Jos Pijnappel
    Als je thuis de partijen oefent is dat best lastig. Die foute noot die je over het hoofd ziet, niemand die je dat ritme uitlegt. Was er maar iemand bij die alles op de juiste manier speelt: noten, ritmes, frasering, dynamiek, vertragingen…. Hafa-producties presenteert een initiatief dat dit probleem kan ondervangen!  Wij maken voor de gehele HaFaBra sector oefenbestanden van bestaand werk. Heb je een werk geleend of aangeschaft, en wil je dat je leden dat thuis foutloos kunnen oefenen? Dan bestel je bij Hafa producties een oefenpakket op maat: 
    3 mp3-bestanden per orkest partij (1e klar, 2e klar, fluit, etc) à 1.: origineel tempo, 2: midden tempo, 3: oefentempo (langzaam)
    1 totaalbestand, zodat je met de rest van het orkest kunt spelen.Voor individuele info kunt u contact opnemen per telefoon met 0653602402, of mail : Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

  • Tips voor thuis-repetities van Cees Coenen
    Dirigent Cees Coenen startte vrijwel direct na aanvang van de intelligente lockdown met het verzorgen van online repetities. Doe hiervoor ideeën op: ceescoenen.nl

  • Ivo Kouwenhoven’s ideeën voor de jeugd
    Ivo brengt heel veel leuke en hippe werken uit, speciaal voor jeugdige muzikanten. Speciaal voor de thuisblijvers voorziet hij enkele hiervan van meespeeltracks: himalayamusic.nl/ uitgaven / arrangementen

  • Children for a new world – Michiel Oldenkamp
    Speciaal samengesteld voor kinderen die school verlieten om te protesteren tegen de klimaatomstandigheden wereldwijd. In het corona-tijdperk niet direct gerelateerd, maar evenveel stof tot nadenken!
    https://www.musicroom.com/product/okp120-081/children-for-a-new-world-concert-band.aspx

  • Molenaar Edition: Virtual conductor, practise at home
    Uitgeverij Molenaar helpt muzikanten om ondanks de huidige verplichte afstand toch samen muziek te maken. Met behulp van een virtuele dirigent en clicktrack krijg je de gelegenheid om je partij thuis te spelen; je neemt jouw partij op en deelt dit daarna met andere muzikanten. Zo komt het virtuele orkest tot leven!
    Mail je vragen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

  • Dirigentenwerkplaats.nl
    Alle tips rondom online repeteren (voor koordirigenten, maar zeker inspirerend voor orkestdirigenten): https://www.dirigentenwerkplaats.nl/online-repeteren-tips/

  • Save the Music
    Save the Music deelt kwalitatief hoogstaand educatief materiaal met docenten en scholen: https://www.savethemusic.org/grants/teacher-resources/?fbclid=IwAR06TUbx_L7zZYqrEQ3W2J-70DZp0SUN3QgGzQnnDyHBWvpsIHkAWQe23pA 

  • Facebook- en Instagramgroepen voor docenten en muzikanten
    De sociale media staan vol met allerlei manieren die docenten en dirigenten publiceren om hun online les- en dirigeerpraktijk vorm te geven. Het is vrij eenvoudig om deel te nemen aan zo’n groep, bijvoorbeeld ‘Hafabra’ of ‘dirigenten hafabra’. Rondsnuffelen op het web is heel inspirerend op dit gebied.