Skip to main content

FAQ

Musidesk algemeen

Lidmaatschap

  • Zijn Musidesk-leden automatisch lid van e-Musidesk?

    Musidesk-leden met een regulier of projectlidmaatschap kunnen gratis toegang krijgen tot e-Musidesk. Hiervoor is het wel nodig om je vereniging even aan te melden via het aanmeldingsformulier.
    Voor buitenlandse leden is e-Musidesk niet toegankelijk.

  • Wanneer krijg ik de factuur van de contributie?

    De contributiefacturen worden eens per jaar verstuurd, in de maand februari.

  • Wanneer moet ik de leenkosten betalen?

    Leenkosten worden per kwartaal gefactureerd, dus direct nadat het kwartaal is afgelopen.

  • Hoe zeg ik een lidmaatschap bij Musidesk op?

    Het lidmaatschap kan schriftelijk (per e-mail) worden opgezegd via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 
    Wanneer je vóór 1 december van het lopende jaar opzegt, wordt het lidmaatschap met ingang van het nieuwe jaar beëindigd. 
    Afmeldingen ná 1 december worden een jaar later uitgeschreven.

  • Kunnen jullie de facturen naar de penningmeester sturen?

    Ja, dat kan. In het mutatieformulier kun je het mailadres van de penningmeester doorgeven; we sturen dan de facturen als cc ook naar dit adres.

    Penningmeester toevoegen

Bladmuziek lenen

  • Hoe log ik in bij de catalogus?

    Rechtsbovenin de website zie je een inlogknop. Je kunt daar inloggen met je lidmaatschapsgegevens die je van Musidesk hebt. Wanneer je dit hebt gedaan zit je in 'Mijn Menu' van de catalogus.

  • Kan ik de catalogus bekijken zonder in te loggen?

    Jazeker kan dat. Je kunt dan alleen niets reserveren of aanvragen.

  • Ontvang ik bladmuziek nog die al lang als 'reservering' in 'mijn menu' staat?

    Ja, je ontvangt altijd je reserveringen. Het is dus belangrijk dat je ze zelf verwijdert uit 'mijn reserveringen' in 'mijn menu', als je ze toch niet wilt ontvangen.

  • Ontvang ik werken die in 'mijn menu' in mijn 'verlanglijstje' staan?

    Nee, je verlanglijstje is echt bedoeld voor jezelf. Daar is geen reservering aan gekoppeld. Als je de titels van je verlanglijstje wilt lenen, moet je ze eerst reserveren.

  • Wat te doen met de melding 'uw reservering staat klaar tot [datum]'?

    Deze melding kun je negeren; het is een automatisch bericht vanuit de catalogus, maar geldt niet voor Musidesk.

  • Wat moet ik doen als ik de melding 'ophalen bij: Musidesk' krijg?

    Dit is een verwarrende melding. Je hoeft hier niets mee te doen. Je krijgt je geleende werken gewoon op de manier die je met ons hebt afgesproken.

Mijn gegevens

  • Waar vind ik mijn lenersnummer?

    Bij het begin van je lidmaatschap heb je van Musidesk je lenersnummer ontvangen. Wanneer je bent ingelogd kun je dit nummer ook zien in 'Mijn Menu'. Kijk bij 'Mijn gegevens'. Daar staat het lenersnummer aangegeven als 'pasnummer'.

  • Waar vind ik 'mijn lijsten'?

    Je kunt je lijsten - bijvoorbeeld je verlanglijst of je reserveringen - zien wanneer je bent ingelogd in 'Mijn Menu'.

  • Hoe kan ik mijn accountgegevens wijzigen?

    Je kunt alle wijzigingen die met je lidmaatschap te maken hebben, wijzigen via het mutatieformulier.
    Je inloggegevens van de catalogus kun je handmatig wijzigen door een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord in te stellen. Je kunt ook altijd met je lenersnummer/pasnummer blijven inloggen.

    Gegevens wijzigen

Andere vragen

  • Kan ik een aanschafverzoek indienen voor losse bladmuziek?

    Ja, dat kan. Je kunt hiervoor het formulier invullen; we beoordelen dan je aanvraag en laten je weten of het verzoek wordt toegezegd of afgewezen.

  • Biedt Musidesk ook jeugdrepertoire voor jeugdorkesten?

    Jazeker,  in de catalogus kun je zoeken op 'Jeugd' en daaronder vind je stukken die zijn bedoeld voor jeugdorkesten.

    Jaarlijks geven we bovendien compositie-opdrachten uit die we gratis downloadbaar aanbieden op onze website. Na een jaar verwijderen we ze van de website, maar je kunt ze via e-Musidesk ook altijd meteen lenen. Tip: zoek dan op 'divisie Jeugd' voor de meeste hits.

  • Biedt Musidesk ook gratis bladmuziek aan?

    Er zijn inderdaad composities die je via e-Musidesk kosteloos kunt lenen. Het gaat dan vooral om opdrachten die we zelf hebben verstrekt. 
    Wil je meteen zien welke werken je kosteloos kunt lenen? Kijk dan naar de themalijst Kosteloos lenen.

  • Wat doe ik bij een ontbrekende of foute partij?

    Wanneer je een partij mist, of een fout in een partij ontdekt, bel of mail dan even met Musidesk. Vertel om welk werk het gaat, en of je het fysiek of digitaal hebt geleend. Dan gaan we voor je aan de slag.

e-Musidesk | digitale bladmuziek

Algemeen

  • Hoe kan ik zien welke werken ik digitaal kan lenen?

    Wanneer je in het beginscherm van de catalogus bent, zie je onderin het vlak links het woord 'digitaal'. Wanneer je deze aanklikt vind je alle werken die digitaal te leen zijn.

    Je kunt dit ook zien aan het wereldbol-icoontje.

  • Kan ik als uitgever of componist verspreiden via e-Musidesk?

    Ja, dat kan. Musidesk werkt met een licentie om de afspraken tussen uitgever/componist en e-Musidesk duidelijk vast te leggen. Neem gerust contact met ons op, dan vertellen we meer.

Hoe werkt het voor de bibliothecaris?

  • Ontvang ik als bibliothecaris de hele set digitaal?

    Nee, e-Musidesk zorgt ervoor dat alle partijen direct bij de juiste spelers terecht komen. Dat maakt het voor jou als bibliothecaris veel gemakkelijker, én iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen partij.

  • Hoe snel is de bladmuziek voor mijn orkest beschikbaar?

    Wanneer je een werk via e-Musidesk leent, kan het al de volgende dag klaar staan in het account van de leden. 

  • Wijzigt mijn e-Musidesk wachtwoord automatisch mee met mijn Musideskwachtwoord?

    Nee, e-Musidesk is een andere omgeving dan 'Mijn Menu' van de Musidesk-catalogus.

  • Is het toevoegen van een verenigingslogo nuttig?

    Het toevoegen van je verenigingslogo kan vooral fijn zijn voor de herkenbaarheid, zodat de leden sneller kunnen zien dat het om hun vereniging gaat.

  • Kan onze harmonie werken voor fanfare aanvragen of andersom?

    Nee, je kunt alleen werken aanvragen/lenen voor de bezetting waarmee je in het systeem staat.

  • Waarom kan ik ons blokfluit- of Egerländerorkest niet aanmaken?

    In e-Musidesk zitten alleen maar werken voor harmonie-, fanfareorkest of flexband. Dat betekent dat andere bezettingen niet kunnen worden aangemaakt, omdat er geen werken voor beschikbaar zijn.

  • Hoe zijn de rechten van de bladmuziek afgedekt via e-Musidesk?

    Musidesk heeft een licentie-overeenkomst met de uitgevers / componisten die hun werk via e-Musidesk aanbieden. Hierin zijn de rechten afgedekt. Uiteraard verwachten we van de leners dat ze zich houden aan de reglementen die aan de digitale uitleen zijn verbonden.

Lees meer …FAQ