Skip to main content

Veelgestelde vragen

e-Musidesk

AANMELDEN EN KOSTEN

  • Ben je automatisch lid van e-Musidesk als je als vereniging lid bent van Musidesk? 

Ja, maar je voor e-Musidesk moet je je nog wel even aanmelden via het aanmeldformulier 

  • Hoe meld ik mijn vereniging aan voor e-Musidesk?

Dat kan via het e-Musidesk-aanmeldformulier 

  • Wat kost het lenen via e-Musidesk?

Het abonnementsgeld voor Musidesk is ook van toepassing op het digitaal uitlenen.
Naast het abonnementsgeld wordt per geleend muziekwerk een leentarief betaald. De minimale leenperiode is 3 maanden. Het leentarief wordt per dag afgerekend, zodat na de eerste 3 maanden de leenperiode flexibel kan worden ingesteld. Het leentarief geldt per geleend muziekwerk, per dag, per vereniging.

Er zijn drie tarief-categorieën:

  • A: € 0,10 per dag
  • B: € 0,08 per dag
  • C: € 0,06 per dag
  • D: geen leenkosten

Alle genoemde tarieven zijn exclusief BTW.
N.B. de tarieven die in e-Musidesk staan vermeld, zijn leidend; aan tarieven van digitale werken die in de online catalogus staan vermeld, kunnen geen rechten kunnen worden ontleend. 

RECHTEN

  • Mag ik met bladmuziek uit e-Musidesk van een elektronisch device (zoals een tablet) spelen?

Ja, zie ons uitleenreglement,  artikel 3-2.

  • Hoe zijn de rechten van de bladmuziek afgedekt via e-Musidesk? 

Musidesk heeft voor alle bladmuziek die via e-Musidesk wordt uitgeleend een licentiecontract afgesproken met de betreffende uitgeverij. Een muziekvereniging mag deze bladmuziek, volgens deze afspraken, gebruiken zo lang zij zich houdt aan de regels van het uitleenreglement. 
Kortweg betekent dit: de geleende bladmuziek mag worden gebruikt voor alle repetities en concerten die binnen de leenperiode vallen. Bovendien moeten de concerten worden geregistreerd in e-Musidesk. Een muzikant mag spelen vanaf een print of vanaf een tablet. Na afloop van de leenperiode moet de muziek verwijderd worden (tablet en/of papieren prints). Alleen zo maakt een vereniging legaal gebruik van de bladmuziek uit e-Musidesk.

  • Heeft mijn vereniging een FEMU-licentie nodig om e-Musidesk te gebruiken? 

Een muziekvereniging hoeft geen overeenkomst met de FEMU te hebben om bladmuziek vanuit e-Musidesk te lenen en te gebruiken, de rechten zijn afgedekt via de licentiecontracten met de deelnemende uitgeverijen. 

  • e-Musidesk en AVG:  is er een verwerkersovereenkomst nodig tussen Musidesk en een muziekvereniging?

Musidesk biedt via e-Musidesk een dienstverlening aan met betrekking tot digitale bladmuziek. (Leden van) muziekverenigingen kunnen van deze dienst gebruik maken. Musidesk verzamelt in e-Musidesk gegevens van de betrokken verenigingen; in het systeem wordt voor twee typen gebruikers een account aangemaakt:

  • De bibliothecarissen van de verenigingen (accountgegevens worden verstrekt door Musidesk);
  • De leden van de verenigingen die gebruik maken van (digitale) bladmuziek (zij maken zelf een account aan).

Zowel de verenigingen als de individuele leden zijn gebruikers van het systeem. Musidesk is degene die deze gegevens verwerkt en heeft dus de rol van verwerkingsverantwoordelijke. Er is verder geen andere partij die in opdracht van de verwerkingsverantwoordelijke persoonsgegevens verwerkt. Er is dus geen sprake van een verwerker.
Omdat het hier gaat om persoonsgegevens van de leden, is hier verder wel de AVG van toepassing. Dit betekent dat er een grondslag moet zijn voor het (mogen) verzamelen en opslaan van deze gegevens. Deze grondslag is hier: noodzakelijkheid voor het uitvoeren van een overeenkomst: AVG Artikel 6, lid 1b.

Verder is van belang dat Musidesk de rechten van betrokkenen respecteert (recht tot inzage, correctie, vergetelheid etc.). Dit wordt geregeld via het privacy-statement van Musidesk. De leden van een vereniging, oftewel gebruikers van het systeem, worden - bij het aanmaken van hun account - erop gewezen dat ze het privacy-statement van Musidesk gelezen moeten hebben en daarmee akkoord moeten zijn.
Het privacy-statement van Musidesk is hier te vinden. Verder geldt dat we binnen e-Musidesk zo min mogelijk persoonsgegevens verzamelen. Alleen voornaam, achternaam, e-mailadres voor het verzenden van notificaties en de login-gegevens (gebruikersnaam en wachtwoord). 

BESCHIKBARE MUZIEKWERKEN

  • Welke werken zijn digitaal beschikbaar?

Bij de openstelling van e-Musidesk starten we met 400 werken. Musidesk verkrijgt per werk een licentie van de betreffende uitgeverij om dit digitaal van e-Musidesk beschikbaar te stellen. Alleen werken waarvan deze uitgeverij zelf de rechten heeft om het digitaal te kunnen uitleveren, kunnen hiervoor aan Musidesk worden geleverd. Dit betekent dat alleen werken uit het Publiek Domein en originele blaasmuziek hiervoor in aanmerking komen.

De beschikbare hoeveelheid werken hangt ook af van de belangstelling van de verenigingen voor digitaal lenen. Dus hoe meer belangstelling, hoe meer mogelijkheden voor uitbreiding van de digitale catalogus.
Een ander belangrijk punt hierin is, dat geen van de via e-Musidesk beschikbare werken op welke wijze dan ook in het illegale circuit terecht komt. Indien dit wél gebeurt, valt het vertrouwen onder e-Musidesk weg en is uitbreiding kansloos.
Lees hiervoor ook het artikel in de Klankwijzer (december 2020).
Musidesk spant zich in om de verbinding te leggen tussen verenigingen en uitgeverijen en op die wijze een goede aanbod van digitaal uitleenbare bladmuziek te faciliteren.

  • Waar kan ik de werken vinden in de catalogus?

In de online catalogus kun je op de homepage kiezen voor 'digitaal'. Wanneer je deze aanklikt, vind je alle werken die digitaal te leen zijn.

  • Welke uitgeverijen zijn verbonden aan e-Musidesk? 

De volgende uitgeverijen doen mee met e-Musidesk: Baton Music, Bronsheim, Tierolff Muziekcentrale, Star Music en Himalaya Music, Mansarda, Opus 33 Music, Carl Wittrock, TZ Editions, AM Music & Publications, Van der Heide Music Edition

  • Ik ben uitgeverij of componist, mag ik mijn bladmuziek verspreiden via e-Musidesk? 

Jazeker kan dat. Neem daarvoor contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

  • Zijn er muziekwerken voor alle niveaus digitaal beschikbaar? 

Ja, van jeugd tot eerste divisie.

  • Kan ik een aanschafverzoek indienen voor digitale bladmuziek? 

Ja, dat kan. We kunnen deze honoreren als deze is van een van de aangesloten uitgeverijen en de licentie voor digitale uitlevering gegeven kan worden. Dit betekent dat het alleen kan voor originele bladmuziek of muziek uit het Publiek Domein.

  • Wij hebben in de vereniging ook een digitale bibliotheek. Kan ik deze digitale bladmuziek ook verspreiden via e-Musidesk? 

Nee, dat kan niet. Voor deze digitale bladmuziek is geen licentie vanuit de uitgeverij om digitaal te mogen verspreiden, daarom past deze niet in e-Musidesk. Binnen e-Musidesk kunnen en mogen we alleen muziekwerken uitlenen waarover we een afspraak (licentie) hebben met een uitgeverij. 

HOE HET WERKT VOOR DE BIBLIOTHECARIS

  • Krijg ik als bibliothecaris alle partijen zodat ik deze kan doorsturen aan mijn verenigingsleden?

Nee, dit is met e-Musidesk niet nodig. Elk verenigingslid en ook alle invallers maken zelf een account aan binnen e-Musidesk. e-Musidesk zorgt dan ook voor de verspreiding van de bladmuziek aan al je orkestleden. Daar heb je als bibliothecaris geen omkijken meer naar.

Nee, het wachtwoord moet je op beide systemen los van elkaar aanpassen.

  • Is het toevoegen van een verenigingslogo nuttig? 

Jazeker, dit is zichtbaar als een muzikant zijn/haar vereniging zoekt om zich bij aan te melden. Ook is deze zichtbaar als een muzikant binnen e-Musidesk bij meerdere verenigingen is aangesloten en een keuze wil maken voor welke vereniging hij/zij bladmuziek wil downloaden. De bibliothecaris kan het verenigingslogo toevoegen bij Menu-item ‘Vereniging’ en dan tabblad “Logo”.

  • Is het mogelijk om als harmonie werken voor de bezetting van fanfare aan te vragen of andersom? 

Nee, het is alleen mogelijk om muziek te lenen die past bij de bezetting van het orkest.

  • We hebben ook een blokfluit- en Egerländer orkest. Waarom kunnen we deze niet aanmaken? 

e-Musidesk biedt geen bladmuziek voor andere ensembles dan harmonie- of fanfareorkesten.

  • Hoe snel is de bladmuziek voor mijn orkest beschikbaar? 

Op z’n vroegst is de bladmuziek de volgende dag beschikbaar voor de muzikanten.

  • Is het nodig dat alle leden van mijn orkest(en) een account aanmaken? 

Ja, dat is nodig. Eventueel kunnen leden zich ook melden bij andere verenigingen of orkesten als ze daar invallen.

  • Waar kan ik mijn accountgegevens wijzigen?

Een bibliothecaris kan niet via e-Musidesk het mailadres en voor- en achternaam wijzigen. Dit komt omdat de gegevens gelijk moeten zijn aan de gegevens op www.musidesk.nl Gebruik daarom voor wijzigingen altijd het mutatieformulier. De overige gegevens kun je wijzigen door te klikken op het stuurrad (instellingen) rechtsboven, naast de verenigingsnaam.

  • Kan ik een muziekwerk lenen voor meerdere orkesten binnen mijn vereniging?

Ja, je leent een muziekwerk voor je vereniging en kan zelf kiezen voor welke orkesten deze beschikbaar is. De orkesten moeten wel wat betreft bezetting overeenkomen met de bezetting van het muziekwerk. 

  • Blijft de bladmuziek beschikbaar na ons concert?

De leenperiode moet door de bibliothecaris in ieder geval tot en met het concert worden ingesteld. Hoe lang de bladmuziek na het concert nog beschikbaar is, hangt af van de datum die is ingesteld als einddatum van de leenperiode. Aan het einde van de leenperiode dienen alle muzikanten de bladmuziek digitaal te verwijderen van alle apparaten en de geprinte bladmuziek te vernietigen. 

  • Moet ik als bibliothecaris naast het bibliothecarisaccount ook nog een account als muzikant hebben? 

De bibliothecaris heeft geen mogelijkheid om bladmuziek te downloaden. Bovendien kan een bibliothecarisaccount door meerdere personen worden gebruikt. Daarom moet je als bibliothecaris ook een persoonlijk account aanmaken wat je gebruikt als muzikant om je eigen bladmuziek te downloaden (en waarmee je je eventueel als invaller ook kan aanmelden bij een andere vereniging).

  • Is het handig dat onze dirigent ook een ledenaccount aanmaakt? 

Jazeker, dan kan de dirigent ook zelf de partituren digitaal inzien.

  • Er staat een fout in de partij, wat kan ik doen? 

Als je een fout ziet in een partij, of als deze bij je gemeld wordt door een orkestlid, meld dit dan bij Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Musidesk zal dit oppakken in overleg met de uitgeverij. Je krijgt dan, als bibliothecaris, een mail wanneer de fout is opgelost en de partij weer klaar staat. Je kunt dan zelf de betreffende orkestleden waarschuwen.

HOE HET WERKT VOOR DE MUZIKANT

  • Ik heb een fout in een partij ontdekt, wat kan ik doen?

Als muzikant meld je deze fout bij de bibliothecaris van je vereniging. Je bibliothecaris neemt hierover contact op met Musidesk en zal het je melden als de partij gecorrigeerd is, en je hem weer kunt downloaden vanaf e-Musidesk.

  • Ik heb mij later bij mijn vereniging aangemeld en de bladmuziek staat al klaar. Hoe kan ik bij mijn partijen? 

Wanneer je na het verdelen van de partijen bij een vereniging aangemeld bent, staat er automatisch bladmuziek voor je klaar in je eigen account. Je kunt hier direct bij. Als er later nieuwe bladmuziek bij komt, krijg je daarover een mail.

  • Ik speel bij meer orkesten binnen mijn vereniging, maar kan me maar op één orkest aanmelden. 

Dat klopt, de bibliothecaris kan jou toevoegen aan een ander orkest binnen je vereniging. Als hij/zij dat heeft gedaan, krijg je hierover een bericht per e-mail.

  • Krijg ik ook mail als mijn instrument niet in het betreffende muziekwerk zit? 

Ja, zo ben je toch op de hoogte welke muziek er wordt uitgedeeld.

  • Op welk formaat kan ik de muziek printen? 

De PDF’s worden in A4-formaat uitgeleverd.

  • Kan iedereen bladmuziek lenen?

Alleen de bibliothecaris van een vereniging kan bladmuziek voor de orkest(en) van de vereniging reserveren en de leentermijn aanpassen.

  • Waar kan ik mijn accountgegevens wijzigen? 

Klik op het stuurrad (instellingen) rechts boven en ga naar 'Mijn account'.

  • Is het toevoegen van een profielfoto nuttig? 

Nee, maar wel heel leuk! Een profielfoto kan worden toegevoegd bij Instellingen onder het radartje rechtsboven en dan ‘Mijn Account’ en dan tabblad ‘Wijzig Profielfoto’. 

  • Mails vanuit e-Musidesk komen bij mij in de spam/reclame box, hoe los ik dit op?

Zet Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. in je adressen bestand van je mailprogramma. Ook het klikken op de knop “geen spam” of “geen reclame” kan helpen.